Födelsedags semlor!

Igår fyllde min kära sambo år. Och eftersom de är så nära fettisdagen, så fick de bli massa mini semlor till fikat.
☺️☺️


Ingredienser 

1 ägg
50 g gäst 
100 g smör
3 dl Mjöl
0,5 g salt
1 tsk kardemumma 
1 dl socker 
Ca 1 L Mjöl


Gör så här

1. Smula ner gästen i en bunke.

2 . Smält smöret och häll i mjölken. Ska bli fingervarmt. Häll lite över gästen så den smälter. Häll sen på resten.

3.  Tillsätt salt,kardemumma, socker och ägg. Rör i mjöl lite i taget. Arbeta degen smidig och blank i bakmaskin.

4.  Låt degen jäsa i 30 min. Eller tills den är dubbelt så stor.

5.  Knåda ut alla luftbubblor, och dela degen i 30 bitar. Rulla till runda bollar, och lägg dom på plåtar med bakplåtspapper. Låt gäsa i 30 min.

6.  Pensla bullarna med ägg, och grädda i 7 min i 250 grader. Låt bullarna kallna under en bakduk.

7.  Fyll dom med din favorit fyllning.
Jag fyllde mina med. 
Nutella
Vaniljkräm
Jordgubbssylt och mandelmassa ☺️




Kommentarer:

1 rememberthiis.blogg.se:

Fina :D

Svar: Tack 😍
Lisa Nilsson

2 a n n i k a:

Gott!

Svar: Mkt gott ☺️☺️
Lisa Nilsson

Kommentera här: